BAB I
PENDADULUAN
1.1 Latar Belakang
Di
zaman sekarang dimana pertumbuhan penduduk semakin banyak.
Dengan berkembangknya jumlah penduduk yang begitu tinggi
tidak menutup kemungkinan bahwa pendidikan juga semakin meningkat. Hal ini disebabkan karena adanya keinginan untuk mempertahankan
hidup. Dari pendidikan-pendidikan tersebut terntu akan
banyak memiliki manfaat salah satunya untuk mempertahankan hidupnya dan untuk
memecahkan suatu masalah. Tentu melalui munculnya ilmu pengetahuan baru tentu
saja manusia tidak akan bosan untuk memperalajari ilmu
pengetahuan yang telah ada lama.
Dalam
kehidupan di Bali pendidikan tersebut banyak disampaikan dalam berbagai bentuk
puisi, tembang, prosa, satua, cerpen, novel dan lainnya.
Hal ini membuktikan bahwa Bali itu kaya akan sastra
mengenai pendidikannya. Namun kadang orang Bali lupa akan
makna yang terkandung dalam sastra tersebut.
Maka dalam hal
ini kami akan membahas mengenai unsur-unsur instrinsik
yang terkandung dalam tembang, puisi, satua, cerpen, dan lainnya, yang sarat
dengan nilai pendidikan.
1.2 Rumusan Masalah
Dari latar belakang di
atas adapun rumusan masalah
ialah sebagai berikut :
1. Bagaiman
unsur-unsur intrinsik yang terdapat dalam salah satu dari 3 tembang yaitu sekar
rare, sekar madya, dan puisi yang terkait dengan bidang pendidikan?
2. Bagaimana
unsur-unsur instrinsik yang terdapat dalam salah satu dari 2 prosa yaitu satua
dan cerpen yang terkait dengan bidang pendidikan?
1.3 Tujuan Penulisan
1. Untuk
mengetahui dan memahami unsur-unsur intrinsik yang ada pada salah satu sekar
rare, sekar madya dan puisi yang berhubungan dengan bidang pendidikan.
2. Untuk
mengetahui dan memamahi unsur-unsur instrinsik yang ada pada salah satu satua
dan cerpen yang ada hubungannya dengan bidang pendidikan.
BAB II
PEMBAHASAN
2.1 Sekar
Rare (Putri Cening Ayu)
Putri cening ayu
Nongos ngijeng jumah
Meme luas malu
Ke peken meblanja
Apang ada daharang nasi
Nongos ngijeng jumah
Meme luas malu
Ke peken meblanja
Apang ada daharang nasi
Meme tiang ngiring
Nongos ngijeng jumah
Sambilang mengempu
Ajak tiang dadua
Di tekane nyen gapgapin
Nongos ngijeng jumah
Sambilang mengempu
Ajak tiang dadua
Di tekane nyen gapgapin
Kotak wadah gerip
Jaja megenepan
Ane luwung luwung
Megenep isine
Apang ada aji satus
Jaja megenepan
Ane luwung luwung
Megenep isine
Apang ada aji satus
Unsur-unsur instrinsiknya :
1. Temanya
yaitu pendidikan seorang ibu kepada anaknya
2. Plot
yang digunakan dalam sekar rare di atas adalah alur maju
3. Sudut
Pandang yang digunakan dalam sekar rare di atas adalah pengarang sebagai
peninjau
4. Gaya
Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
5. Amanat
yang dapat dipetik dari sekar rare di atas adalah bagaimana swadarmaning
seorang anak, untuk mengemban tugas yang diberikan oleh ibunya. Bagaimana dia
bisa bertanggung jawab untuk menjaga rumah.
2.2 Sekar Madya (Pupuh Ginanti)
Saking
tuhu manah guru
Mituturin
cening mangkin
Kawruhe
luir senjata
Ne
dadi prabotan sai
Ka
anggen ngeruruh merta
Saenun
ceninge urip
Artinya
:
Benar
sungguh-sungguh pemikiran orang tua, Memberi nasehat kepada anak,
Bahwa
suatu skill atau kemampuan dapat digunakan sebagai alat dalam kita mencari pengupa jiwa,
semasih kita mampu kita harus terus berusaha.
Unsur-unsur
intrinsiknya :
1. Temanya
yaitu pendidikan orang tua kepada anak
2. Plot
yang digunakan dalam sekar madya di atas adalah alur maju
3. Sudut
pandang yang digunakan di dalam sekar
madya diatas adalah pengarang sebagai peninjau
4. Gaya
Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
5. Amanat
yang dapat dipetik dari seker madya di atas adalah pesan yang diberikan oleh
orang tua kepada anak, disini diajarkan untuk mandiri bahwa kemampuan atau skil
yang kita miliki sangat penting untuk dikembangkan. Karena kemampuan itu dapat
kita gunakan dalam masyarakat, untuk kita mencari nafkah atau pengupa jiwa. Dan
kemampuan itu harus terus kita kembangkan semasih kita muda.
2.3 Puisi
Meme
Mangkin wawu titiang
uning
Sapunapi pisarat meme
Miara titiang
Saking kantun taluh
Sesampune tutug wulan
Meme ngarod sesambat
Uripe magantung bok akatih
Meme….
Titiang eling
Titiang budal saking
maplalianan
Babak belur gelur-gelur
Meme ngipih ngasap cendana
Ngaksin tuur mapasihin
Ngasih-asih
Wengine titiang tengkejut nyerit
Ngipi ngulgul sarwa aeng
Meme matangi kapupungan
Ngambil bawang tuur mabasma
Macangkriman kantos semeng
Meme….
Durung polih titiang
yasa
Meme matilar tan
matulak malih
Inguh… ratu batara
Lugrayang meme titiang
Genah patut ring jagate wayah
Olih : Made Sanggra
Unsur-unsur
instrinsiknya :
1. Temanya
yaitu pendidikan
2. Plot
yang digunakan dalam puisi di atas adalah alur maju
3. Sudut
pandang yang digunakan dalam puisi di atas adalah sudut pandang orang ketiga
yaitu pengarang sebagai peninjau
4. Gaya
Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
5. Amanat
yang dapat di petik dari puisi di atas adalah penyesalan seorang anak yang belum memenuhi
kewajiban , untuk mebalas budi orang tuanya yang telah melahirkan, membesarkan
dan mendidik, hal tersebut belum tersampaikan hingga ibuknya meninggal
dunia. Maka dari itu dalam kehidupan ini kita harus menghormati orang
tua kita terutama ibu, karena seperti pepatah mengatakan bahwa surga di telapak
kaki ibu. Maka dari itu hormatilah orang tua kita semasih kita bisa atau mampu.
2.4 Satua Bali
MEN
SUGIH TEKEN MEN TIWAS
Ada
katururan satua Men Sugih teken Men Tiwas. Men Sugih anak
sugih pesan, nanging demit tur iri ati, jail teken anak lacur. Men Tiwas buka
adane tiwas pesan, nanging melah solahne, tusing taen
jail teken timpal. Men Tiwas geginane ngalih saang ke alase
lakar adepa ka peken.
Nuju dina
anu, Men Tiwas ka umah Men Sugih ngidih api. Ditu Men Sugih ngomong, "Ih
cai Tiwas, alihin ja icang kutu, yen suba telah kutun icange, nyanan upahina
baas". Laut Men Tiwas ngalihin kutu Men Sugihe. Suba tengai mara suud. Men Tiwas upahina baas acrongcong,
ngenggalang lantas baasne abana mulih laut jakana.
Men Sugih jumahne buin masiksikan, maan kutu aukud. Ngenggalang ia ka umah Men Tiwase, laut ngomong, "Ih cai Tiwas, ene icang maan kutu aukud, jani mai uliang baas icange ituni". Masaut Men Tiwas, "Yeh, baase ituni suba jakan tiang". Masaut Men Sugih, "Nah, ento suba aba mai anggon pasilih!". Nasine ane makire lebeng ento laut juanga konyang ka pancine abana mulih baan Men Sugih. Nyanane buin teka Men Sugih, "Ih Tiwas, tuni Nyai ngidih api teken saang icange". Lantas api teken saange apesel gede juanga baan Men Sugih. Men Tiwas bengong mapangenan baan lacurne buka keto.
Men Sugih jumahne buin masiksikan, maan kutu aukud. Ngenggalang ia ka umah Men Tiwase, laut ngomong, "Ih cai Tiwas, ene icang maan kutu aukud, jani mai uliang baas icange ituni". Masaut Men Tiwas, "Yeh, baase ituni suba jakan tiang". Masaut Men Sugih, "Nah, ento suba aba mai anggon pasilih!". Nasine ane makire lebeng ento laut juanga konyang ka pancine abana mulih baan Men Sugih. Nyanane buin teka Men Sugih, "Ih Tiwas, tuni Nyai ngidih api teken saang icange". Lantas api teken saange apesel gede juanga baan Men Sugih. Men Tiwas bengong mapangenan baan lacurne buka keto.
Buin manine Men Tiwas
tundena nebuk padi baan Men Sugih lakar upahina baas
duang crongcong. Men Tiwas nyak nebuk kanti pragat, upahina baas duang
crongcong, laut encol mulih lantas nyakan. Men Sugih lantas nyeksek baas, maan
latah dadua. Encol ia ka umah Men Tiwas laut ngomong,
"Ih Tiwas ene baase enu misi latah dadua, jani uliang baas icange, yen suba
majakan ento suba aba mai".
Sedek dina anu Men Tiwas luas ka alase, krasak-krosok ngalih
saang. Saget teka Sang Kidang laut ngomong, "Men Tiwas apa lakar alih
ditu?" masaut Men Tiwas, "Tiang ngalih saang teken paku". "Lakar anggon gena ngalih paku?" Masaut Men Tiwas,
"Lakar anggon tiang jukut". "Ih Tiwas lamun
nyak Nyai nyeluk jit icange, ditu ada pabaang nira teken Nyai!"
Lantas Men Tiwas nyak
nyeluk jit kidange, mara kedenga, limane bek misi mas
teken selaka. Suud keto Sang Kidang ilang, Men Tiwas kendel pesan lantas mulih.
Teked jumah ia luas ke pande ngae gelang, bungkung
teken kalung. Men Tiwas jani sugih nadak, pianakne makejang nganggo bungah,
lantas ia pesu mablanja. Tepukina
Men Tiwas teken Men Sugih. Delak-delik ia
ngiwasin pianak Men Tiwase. Buin manine Men Sugih mlali ka umah Men Tiwase
matakon, "Ih Tiwas, dija Nyai maan mas selaka liu?".
Masaut Men Tiwas, "Kene embok, ibi tiang luas ka alase ngalih saang teken
paku lakar jukut, saget ada kidang, nunden tiang nyeluk jitne. Lantas seluk tiang, mara kedeng tiang limane ditu maan emas teken
selaka liu." Mare ningih keto. Men Sugih ngencolang mulih.
Manine Men Sugih
ngemalunin luas ke alase, Men Sugih nyaru-nyaru buka anak tiwas,
krasak-krosok ngalih saang teken paku. Saget teka Sang Kidang, "Nyen ento
krasak-krosok?". Masaut Men
Sugih, "Tiang Men Tiwas, uli puan tiang tuara nyakan". Men Sugih kendel pesan kenehne. Lantas masaut Sang Kidang,
"Ih Tiwas, mai seluk jit nirane!". Mara keto lantas seluka jit kidange, laut kijem jit kidange, Men
Sugih paide abana ka dui-duine. Men Sugih ngeling aduh-aduh
katulung-tulung,"Nunas ica tulung tiang, tiang kapok!".
Teked di pangkunge mara Men Sugih lebanga, awakne telah babak
belur tur pingsan. Disubane inget ia magaang
mulih. Teked jumahne lantas ia gelem makelo-kelo laut
ngemasin mati. Keto suba upah anake lobha tur iri ati.
Unsur-unsur instrinsiknya :
1. Temanya
adalah pendidikan
2. Plot
atau alur yang digunakan dalam satua di atas adalah alur maju
3. Penokohan
yang ada :
-
Men Sugih sebagai pelaku antagonis,
sifat-sifatnya : pelit, suka iri hati kepada orang
lain, jail, sombong, dan serakah.
-
Men Tiwas sebagai pelaku protagonis, sifat-sifatnya : baik, tidak jail pada orang lain, sopan dan
ramah.
4. Latar
atau setting : Di tengah alase.
5. Sudut
pandang : Orang Ketiga Sebagai Peninjau
6. Gaya
bahasa atau diksi :Bahasa Bali Kepara
7. Amanat
yang dapat dipetik adalah disini kita diajarkan untuk tidak
sombong dan serakah seperti men sugih. Karena suatu kesombongan dan keserakahan
akan berujung pada penderitaan.
2.5 Cerpen
GENDING
BEBOTOH
Satuuh
idupne ngelurin indria. Mamotoh adanina
ngulurin momo. Momo kenehe etohina. Sangkala ada anak nyambatang mamotoh sujatine ngetohin momo keneh.
Selid sanje ngcohin siap, tengaine mandusang siap, sanjane
medesin mombong siap. Semengane ngempuang siap.
Tuah I siap sane sida nyiepang kenehne. Lemah peteng kedengan angkihane kenehne pragat dikalangan tajenne.
Di
nuju lakar ngoceke, tusing pesan ngerunguang payuk jakan.
Panak nyebak nagih beliang baju mapan baju ane anggona di
awakne suba uek brengbeng. Kurenane nagih pipis
anggona meli lakar jakan. Sakewala pragatanga raos
brangras. “sajan nyai panak nyah. Nglantud nglantudin pajalan icange luas katajen. Tusing mirib nyai nawang? Ne… ene
apang nyai nawang, ane biing alab sangkur janggaran, mango-anggoan sandeh
jambul godeg drupe dimpil karo uli desa Plaga ratun turas siape. Sangkala madan biying pamlagaan, sanggup mapalu tur ngalahang
musuhne ditengah kalangan tajene. Beli suba ngadeang
carike di labakane duur kauh, mula tuah anggon ngetohin I biying plaga. Miribne enu nyai ngelah sisan buntilan ane kadut nyai di sabuke?
Deh… deh mai abe! Jalan telahang anggon ngetohin I biying.
Etohin aji sekancan kesugihan awake. Apang tawang nyai siape nenenan sanggup mekelin nyai manik sekecap,
sugih nadak ha… ha… ha!!!??
“Cendekne
enden malu meli lakar jakan. Nyanan
menang, nah… ditu mare meli lakar jakan. Utawi eda buin nyakan, jeg baas lebeng, nasi ajak daarane beli. Cundang siape anggon
koah, jambal…”
“Cai
panak bapa eda nyebak. Kenyingang iban caine! Nyanan
menang bapa meliang cai baju anyar. Nah…
ditu kenken keneh caine? Akude keneh caine meli baju?
Ane mawarna kenken keneh cai? Eda kelebihang tekenang
lebak tali, bapa sanggup meliang, len ken keto, kebot kenawan liman caine
nyekel pis manjer sate, hi… hi…. Hahaha”
Luhne laut
mabat… “kenken beli? Kaden ngelah
carik tuah di labakane duuran kauh dogen, jani ento gadeang beli anggon
ngulurin indria. Sekayan beline uli dija totonan, dadi
gadeang? Mirib beli ane meli carike ento? Engsab mirib beli? Nangke sautin icing! Kaden
carike totonan aban-aban icing nganten, pabaan rwraman icange jumah kangin
mapan beli tawanga tusing ngelah ebuk. Prade ento
kanti adep beli, icing lakar mlakaraang. Icing lakar
mulih, palas makurenan ngajak beli.”
Muanine
tusing masaut apa buin. Mageres
nyemak krepe nyelepang siap laut maklies masuang tusing nolih laad.
Kacrita
siape kalah???!!!
Teked
jumah bedak layah. Dapetange umahne
suung, somah ngajak panakne tusing ada jumah. Cara
jlema punyah gelur-gelur ngaukin kurenane. Matane
barak, macelep kapaon napetang payuk puyung. Payuke
pantiganga. Piring?
Piring mekeber. Gentong? Gentong kajeta. Makejang ane tepukina
tusing baanga beneh. Aget luhne ajak panakne enu di pisagane ngidih
nasi, yen sing keto meh-mehan lampugan tendasne.
Tusing
teked ditu dogen inguh bayune. Kanti
kapara Dewa gedegina. Makejang batarane ubat-ubita,
batbata, leluhurne orahanga tusing sueca, makejang temaha. Sanggahne uuga, tusing canang sari aturina, sakewala tain sampi
aturina a tamas.
Kenyel
ngamuk, macelep kaduluan. Pules
dibeten longan, ngiah-ngiuh nyesel awak, bayune inguh ngetok-ngetok tendas
mecik-mecik pelengan. Cet…cet…cet.
Olih : Ida Bagus Rai Putra
Unsur-unsur
instrinsiknya :
1. Tema
: Pendidikan
2.
Plot atau alur : yang digunakan dalam
cerpen di atas adalah alur maju
3.
Penokohan :
-
Si Pebotoh sifatnya kasar,
egois/mementingkan dirinya sendiri, momo (rakus).
-
Istri Si Pebotoh sifatnya penyabar
4.
Latar atau setting : Di Rumah Si Pebotoh
5.
Sudut pandang : Orang Pertama Pelaku Utama
6.
Gaya bahasa : Bahasa Bali Kepara
7. Amanat
yang dapat dipetik dari cerpen di atas adalah bahwa kita tidak boleh terlalu
mengikuti hawa nafsu secara berlebihan. Karena hal itu akan
berujung pada penyesalan. Hawa nafsu itu hanya kepuasan sesaat. Kalau kita
terus mengikuti hawa nafsu yang kurang baik, maka tidak hanya kita yang
menderita orang yang ada di sekitar kita pun menderita seperti contoh keluarga.
BAB III
PENUTUP
3.1
Kesimpulan
Dari pemaparan di
atas yaitu mengenai tembang (sekar rare, sekar madya dan puisi) serta tentang
Prosa (satua dan cerpen), yang menggambarkan mengenai pendidikan. Maka dapat ditarik kesimpulan bahwa pendidikan itu sangat penting.
Pendidikan dapat diperoleh melalui pendidikan formal disekolah, dan dapat juga
diperoleh melalui karya-karya sastra seperti dalam tembang bali dan prosa ( satua, cerpen) dan lainnya. Maka dari itu kita sebagai
gererasi bali harus mampu mengebangkan karya-karya
yang ada. Agar karya tersebut tidak tergerus oleh jaman dan karya tersebut dapat dinikmati oleh anak cucu. Apabila kita
sebagai generasi Bali tidak mampu mempertahankan karya sastra yang ada maka
karya tersebut akan tergerus oleh kemajuan jaman.
GOOD
BalasHapus👌
BalasHapus