Rabu, 01 Januari 2014

Unsur-unsur Instrinsi dalam tembang, Puisi, Satua dan Cerpen


BAB I
PENDADULUAN

1.1  Latar Belakang
Di zaman sekarang dimana pertumbuhan penduduk semakin banyak. Dengan berkembangknya jumlah penduduk yang begitu tinggi tidak menutup kemungkinan bahwa pendidikan juga semakin meningkat. Hal ini disebabkan karena adanya keinginan untuk mempertahankan hidup. Dari pendidikan-pendidikan tersebut terntu akan banyak memiliki manfaat salah satunya untuk mempertahankan hidupnya dan untuk memecahkan suatu masalah. Tentu melalui munculnya ilmu pengetahuan baru tentu saja manusia tidak akan bosan untuk memperalajari ilmu pengetahuan yang telah ada lama.
Dalam kehidupan di Bali pendidikan tersebut banyak disampaikan dalam berbagai bentuk puisi, tembang, prosa, satua, cerpen, novel dan lainnya. Hal ini membuktikan bahwa Bali itu kaya akan sastra mengenai pendidikannya. Namun kadang orang Bali lupa akan makna yang terkandung dalam sastra tersebut.
Maka dalam hal ini kami akan membahas mengenai unsur-unsur instrinsik yang terkandung dalam tembang, puisi, satua, cerpen, dan lainnya, yang sarat dengan nilai pendidikan.

1.2  Rumusan Masalah
Dari latar belakang di atas adapun rumusan masalah  ialah sebagai berikut :
1.      Bagaiman unsur-unsur intrinsik yang terdapat dalam salah satu dari 3 tembang yaitu sekar rare, sekar madya, dan puisi yang terkait dengan bidang pendidikan?
2.      Bagaimana unsur-unsur instrinsik yang terdapat dalam salah satu dari 2 prosa yaitu satua dan cerpen yang terkait dengan bidang pendidikan?



1.3  Tujuan Penulisan
1.      Untuk mengetahui dan memahami unsur-unsur intrinsik yang ada pada salah satu sekar rare, sekar madya dan puisi yang berhubungan dengan bidang pendidikan.
2.      Untuk mengetahui dan memamahi unsur-unsur instrinsik yang ada pada salah satu satua dan cerpen yang ada hubungannya dengan bidang pendidikan.
BAB II
PEMBAHASAN

2.1  Sekar Rare (Putri Cening Ayu)
Putri cening ayu
Nongos ngijeng jumah
Meme luas malu
Ke peken meblanja
Apang ada daharang nasi
Meme tiang ngiring
Nongos ngijeng jumah
Sambilang mengempu
Ajak tiang dadua
Di tekane nyen gapgapin
Kotak wadah gerip
Jaja megenepan
Ane luwung luwung
Megenep isine
Apang ada aji satus

Unsur-unsur instrinsiknya :
1.      Temanya yaitu pendidikan seorang ibu kepada anaknya
2.      Plot yang digunakan dalam sekar rare di atas adalah alur maju
3.      Sudut Pandang yang digunakan dalam sekar rare di atas adalah pengarang sebagai peninjau
4.      Gaya Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
5.      Amanat yang dapat dipetik dari sekar rare di atas adalah bagaimana swadarmaning seorang anak, untuk mengemban tugas yang diberikan oleh ibunya. Bagaimana dia bisa bertanggung jawab untuk menjaga rumah.

2.2  Sekar Madya (Pupuh Ginanti)
Saking tuhu manah guru
Mituturin cening mangkin
Kawruhe luir senjata
Ne dadi prabotan sai
Ka anggen ngeruruh merta
Saenun ceninge urip
Artinya :
Benar sungguh-sungguh pemikiran orang tua, Memberi nasehat kepada anak,
Bahwa suatu skill atau kemampuan dapat digunakan sebagai alat dalam kita mencari  pengupa jiwa, semasih kita mampu kita harus terus berusaha.

Unsur-unsur intrinsiknya :
1.      Temanya yaitu pendidikan orang tua kepada anak
2.      Plot yang digunakan dalam sekar madya di atas adalah alur maju
3.      Sudut pandang yang digunakan  di dalam sekar madya diatas adalah pengarang sebagai peninjau
4.      Gaya Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
5.      Amanat yang dapat dipetik dari seker madya di atas adalah pesan yang diberikan oleh orang tua kepada anak, disini diajarkan untuk mandiri bahwa kemampuan atau skil yang kita miliki sangat penting untuk dikembangkan. Karena kemampuan itu dapat kita gunakan dalam masyarakat, untuk kita mencari nafkah atau pengupa jiwa. Dan kemampuan itu harus terus kita kembangkan semasih kita muda.


2.3  Puisi
Meme
Mangkin wawu titiang uning
Sapunapi pisarat meme
Miara titiang
Saking kantun taluh
      Sesampune tutug wulan
      Meme ngarod sesambat
      Uripe magantung bok akatih
Meme….
Titiang eling
Titiang budal saking maplalianan
Babak belur gelur-gelur
Meme ngipih ngasap cendana
Ngaksin tuur mapasihin
Ngasih-asih
      Wengine titiang tengkejut nyerit
      Ngipi ngulgul sarwa aeng
      Meme matangi kapupungan
      Ngambil bawang tuur mabasma
      Macangkriman kantos semeng
Meme….
Durung polih titiang yasa
Meme matilar tan matulak malih
Inguh… ratu batara
Lugrayang meme titiang
Genah patut ring jagate wayah
                                                                     Olih : Made Sanggra
Unsur-unsur instrinsiknya :
1.      Temanya yaitu pendidikan
2.      Plot yang digunakan dalam puisi di atas adalah alur maju  
3.      Sudut pandang yang digunakan dalam puisi di atas adalah sudut pandang orang ketiga yaitu pengarang sebagai peninjau
4.      Gaya Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
5.      Amanat yang dapat di petik dari puisi di atas adalah penyesalan  seorang anak yang belum memenuhi kewajiban , untuk mebalas budi orang tuanya yang telah melahirkan, membesarkan dan mendidik, hal tersebut belum tersampaikan hingga ibuknya  meninggal  dunia. Maka dari itu dalam kehidupan ini kita harus menghormati orang tua kita terutama ibu, karena seperti pepatah mengatakan bahwa surga di telapak kaki ibu. Maka dari itu hormatilah orang tua kita semasih kita bisa atau mampu.

2.4  Satua Bali
MEN SUGIH TEKEN MEN TIWAS
Ada katururan satua Men Sugih teken Men Tiwas. Men Sugih anak sugih pesan, nanging demit tur iri ati, jail teken anak lacur. Men Tiwas buka adane tiwas pesan, nanging melah solahne, tusing taen jail teken timpal. Men Tiwas geginane ngalih saang ke alase lakar adepa ka peken.
Nuju dina anu, Men Tiwas ka umah Men Sugih ngidih api. Ditu Men Sugih ngomong, "Ih cai Tiwas, alihin ja icang kutu, yen suba telah kutun icange, nyanan upahina baas". Laut Men Tiwas ngalihin kutu Men Sugihe. Suba tengai mara suud. Men Tiwas upahina baas acrongcong, ngenggalang lantas baasne abana mulih laut jakana.
Men Sugih jumahne buin masiksikan, maan kutu aukud. Ngenggalang ia ka umah Men Tiwase, laut ngomong, "Ih cai Tiwas, ene icang maan kutu aukud, jani mai uliang baas icange ituni". Masaut Men Tiwas, "Yeh, baase ituni suba jakan tiang". Masaut Men Sugih, "Nah, ento suba aba mai anggon pasilih!". Nasine ane makire lebeng ento laut juanga konyang ka pancine abana mulih baan Men Sugih. Nyanane buin teka Men Sugih, "Ih Tiwas, tuni Nyai ngidih api teken saang icange". Lantas api teken saange apesel gede juanga baan Men Sugih. Men Tiwas bengong mapangenan baan lacurne buka keto.
Buin manine Men Tiwas tundena nebuk padi baan Men Sugih lakar upahina baas duang crongcong. Men Tiwas nyak nebuk kanti pragat, upahina baas duang crongcong, laut encol mulih lantas nyakan. Men Sugih lantas nyeksek baas, maan latah dadua. Encol ia ka umah Men Tiwas laut ngomong, "Ih Tiwas ene baase enu misi latah dadua, jani uliang baas icange, yen suba majakan ento suba aba mai".
Sedek dina anu Men Tiwas luas ka alase, krasak-krosok ngalih saang. Saget teka Sang Kidang laut ngomong, "Men Tiwas apa lakar alih ditu?" masaut Men Tiwas, "Tiang ngalih saang teken paku". "Lakar anggon gena ngalih paku?" Masaut Men Tiwas, "Lakar anggon tiang jukut". "Ih Tiwas lamun nyak Nyai nyeluk jit icange, ditu ada pabaang nira teken Nyai!"
Lantas Men Tiwas nyak nyeluk jit kidange, mara kedenga, limane bek misi mas teken selaka. Suud keto Sang Kidang ilang, Men Tiwas kendel pesan lantas mulih. Teked jumah ia luas ke pande ngae gelang, bungkung teken kalung. Men Tiwas jani sugih nadak, pianakne makejang nganggo bungah, lantas ia pesu mablanja. Tepukina Men Tiwas teken Men Sugih. Delak-delik ia ngiwasin pianak Men Tiwase. Buin manine Men Sugih mlali ka umah Men Tiwase matakon, "Ih Tiwas, dija Nyai maan mas selaka liu?". Masaut Men Tiwas, "Kene embok, ibi tiang luas ka alase ngalih saang teken paku lakar jukut, saget ada kidang, nunden tiang nyeluk jitne. Lantas seluk tiang, mara kedeng tiang limane ditu maan emas teken selaka liu." Mare ningih keto. Men Sugih ngencolang mulih.
Manine Men Sugih ngemalunin luas ke alase, Men Sugih nyaru-nyaru buka anak tiwas, krasak-krosok ngalih saang teken paku. Saget teka Sang Kidang, "Nyen ento krasak-krosok?". Masaut Men Sugih, "Tiang Men Tiwas, uli puan tiang tuara nyakan". Men Sugih kendel pesan kenehne. Lantas masaut Sang Kidang, "Ih Tiwas, mai seluk jit nirane!". Mara keto lantas seluka jit kidange, laut kijem jit kidange, Men Sugih paide abana ka dui-duine. Men Sugih ngeling aduh-aduh katulung-tulung,"Nunas ica tulung tiang, tiang kapok!". Teked di pangkunge mara Men Sugih lebanga, awakne telah babak belur tur pingsan. Disubane inget ia magaang mulih. Teked jumahne lantas ia gelem makelo-kelo laut ngemasin mati. Keto suba upah anake lobha tur iri ati.



Unsur-unsur instrinsiknya :
1.      Temanya adalah pendidikan
2.      Plot atau alur yang digunakan dalam satua di atas adalah alur maju
3.      Penokohan yang ada :
-          Men Sugih sebagai pelaku antagonis, sifat-sifatnya : pelit, suka iri hati kepada orang lain, jail, sombong, dan serakah.
-          Men Tiwas sebagai pelaku protagonis, sifat-sifatnya : baik, tidak jail pada orang lain, sopan dan ramah.
4.      Latar atau setting : Di tengah alase.
5.      Sudut pandang : Orang Ketiga Sebagai Peninjau
6.      Gaya bahasa atau diksi :Bahasa Bali Kepara
7.      Amanat yang dapat dipetik adalah  disini kita diajarkan untuk tidak sombong dan serakah seperti men sugih. Karena suatu kesombongan dan keserakahan akan berujung pada penderitaan.

2.5  Cerpen
GENDING BEBOTOH
Satuuh idupne ngelurin indria. Mamotoh adanina ngulurin momo. Momo kenehe etohina. Sangkala ada anak nyambatang mamotoh sujatine ngetohin momo keneh. Selid sanje ngcohin siap, tengaine mandusang siap, sanjane medesin mombong siap. Semengane ngempuang siap. Tuah I siap sane sida nyiepang kenehne. Lemah peteng kedengan angkihane kenehne pragat dikalangan tajenne.
Di nuju lakar ngoceke, tusing pesan ngerunguang payuk jakan. Panak nyebak nagih beliang baju mapan baju ane anggona di awakne suba uek brengbeng. Kurenane nagih pipis anggona meli lakar jakan. Sakewala pragatanga raos brangras.sajan nyai panak nyah. Nglantud nglantudin pajalan icange luas katajen. Tusing mirib nyai nawang? Ne… ene apang nyai nawang, ane biing alab sangkur janggaran, mango-anggoan sandeh jambul godeg drupe dimpil karo uli desa Plaga ratun turas siape. Sangkala madan biying pamlagaan, sanggup mapalu tur ngalahang musuhne ditengah kalangan tajene. Beli suba ngadeang carike di labakane duur kauh, mula tuah anggon ngetohin I biying plaga. Miribne enu nyai ngelah sisan buntilan ane kadut nyai di sabuke? Deh… deh mai abe! Jalan telahang anggon ngetohin I biying. Etohin aji sekancan kesugihan awake. Apang tawang nyai siape nenenan sanggup mekelin nyai manik sekecap, sugih nadak ha… ha… ha!!!??
“Cendekne enden malu meli lakar jakan. Nyanan menang, nah… ditu mare meli lakar jakan. Utawi eda buin nyakan, jeg baas lebeng, nasi ajak daarane beli. Cundang siape anggon koah, jambal…”
“Cai panak bapa eda nyebak. Kenyingang iban caine! Nyanan menang bapa meliang cai baju anyar. Nah… ditu kenken keneh caine? Akude keneh caine meli baju? Ane mawarna kenken keneh cai? Eda kelebihang tekenang lebak tali, bapa sanggup meliang, len ken keto, kebot kenawan liman caine nyekel pis manjer sate, hi… hi…. Hahaha”
Luhne laut mabat… “kenken beli? Kaden ngelah carik tuah di labakane duuran kauh dogen, jani ento gadeang beli anggon ngulurin indria. Sekayan beline uli dija totonan, dadi gadeang? Mirib beli ane meli carike ento? Engsab mirib beli? Nangke sautin icing! Kaden carike totonan aban-aban icing nganten, pabaan rwraman icange jumah kangin mapan beli tawanga tusing ngelah ebuk. Prade ento kanti adep beli, icing lakar mlakaraang. Icing lakar mulih, palas makurenan ngajak beli.”
Muanine tusing masaut apa buin. Mageres nyemak krepe nyelepang siap laut maklies masuang tusing nolih laad.
Kacrita siape kalah???!!!
Teked jumah bedak layah. Dapetange umahne suung, somah ngajak panakne tusing ada jumah. Cara jlema punyah gelur-gelur ngaukin kurenane. Matane barak, macelep kapaon napetang payuk puyung. Payuke pantiganga.  Piring? Piring mekeber. Gentong? Gentong kajeta. Makejang ane tepukina tusing baanga beneh. Aget luhne ajak panakne enu di pisagane ngidih nasi, yen sing keto meh-mehan lampugan tendasne.
Tusing teked ditu dogen inguh bayune. Kanti kapara Dewa gedegina. Makejang batarane ubat-ubita, batbata, leluhurne orahanga tusing sueca, makejang temaha. Sanggahne uuga, tusing canang sari aturina, sakewala tain sampi aturina a tamas.
Kenyel ngamuk, macelep kaduluan. Pules dibeten longan, ngiah-ngiuh nyesel awak, bayune inguh ngetok-ngetok tendas mecik-mecik pelengan. Cet…cet…cet.          
                                                                                          Olih : Ida Bagus Rai Putra        
Unsur-unsur instrinsiknya :
1.      Tema                     :  Pendidikan
2.      Plot atau alur         :  yang digunakan dalam cerpen di atas adalah alur maju
3.      Penokohan            :
-          Si Pebotoh sifatnya kasar, egois/mementingkan dirinya sendiri, momo (rakus).
-          Istri Si Pebotoh sifatnya penyabar
4.      Latar atau setting  : Di Rumah Si Pebotoh
5.      Sudut pandang      : Orang Pertama Pelaku Utama
6.      Gaya bahasa          : Bahasa Bali Kepara
7.      Amanat yang dapat dipetik dari cerpen di atas adalah bahwa kita tidak boleh terlalu mengikuti hawa nafsu secara berlebihan. Karena hal itu akan berujung pada penyesalan. Hawa nafsu itu hanya kepuasan sesaat. Kalau kita terus mengikuti hawa nafsu yang kurang baik, maka tidak hanya kita yang menderita orang yang ada di sekitar kita pun menderita seperti contoh keluarga.














BAB III
PENUTUP

3.1 Kesimpulan
            Dari pemaparan di atas yaitu mengenai tembang (sekar rare, sekar madya dan puisi) serta tentang Prosa (satua dan cerpen), yang menggambarkan mengenai pendidikan. Maka dapat ditarik kesimpulan bahwa pendidikan itu sangat penting. Pendidikan dapat diperoleh melalui pendidikan formal disekolah, dan dapat juga diperoleh melalui karya-karya sastra seperti dalam tembang bali dan prosa ( satua, cerpen) dan lainnya. Maka dari itu kita sebagai gererasi bali harus mampu mengebangkan karya-karya yang ada. Agar karya tersebut tidak tergerus oleh jaman  dan karya tersebut  dapat dinikmati oleh anak cucu. Apabila kita sebagai generasi Bali tidak mampu mempertahankan karya sastra yang ada maka karya tersebut akan tergerus oleh kemajuan jaman.

2 komentar: